vineri, 6 mai 2011

Finantarea achizitiilor publice

Un oficial guvernamental a facut de curand afirmatia: exista o decizie la nivelul primului-ministru de a determina autoritatile sa inceapa procedurile de licitatie in momentul in care au fost anuntate ca un anumit proiect este eligibil si sa nu astepte semnarea contractului de finantare.

Or, noi cei care suntem pusi in situatia de a pune in pagina documentatia de atribuire, avem in vedere urmatoarele prevederi legale:
      - art. 14 alin.3 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice:
Nici o cheltuiala din fonduri publice nu poate fi angajata, ordonantata şi platita daca nu este aprobata potrivit legii şi nu are prevederi bugetare.
- art. 4 din H.G. nr. 925/2006
(4) Dupa aprobarea bugetului propriu, autoritatea contractanta are obligatia de a-şi definitiva programul anual al achizitiilor publice in functie de fondurile aprobate şi de posibilitatile de atragere a altor fonduri.
(7) Programul anual al achizitiilor publice se aproba de conducatorul autoritatii contractante, conform atributiilor legale ce ii revin, cu avizul compartimentului financiar-contabil.
    (8) Autoritatea contractanta are dreptul de a opera modificari sau completari ulterioare in programul anual al achizitiilor publice, modificari/completari care se aproba conform prevederilor alin. (7).
    (9) In cazul in care modificarile prevazute la alin. (8) au ca scop acoperirea unor necesitati ce nu au fost cuprinse initial in programul anual al achizitiilor publice, introducerea acestora in program este conditionata de asigurarea surselor de finantare.
-          art. 5 din O.G nr. 119/1999, republicata, privind controlul financiar intern si controllul financiar preventive

(1)   Persoanele care gestioneaza fonduri publice sau patrimoniul public au obligatia sa realizeze o buna gestiune financiara prin asigurarea legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficacitatii şi eficientei in utilizarea fondurilor publice şi in administrarea patrimoniului public.

§         Normele Metodologice aprobate prin Ordinul 1792/2002 privind angajarea, lichidarea, ordonantarea şi plata cheltuielilor institutiilor publice, precum şi organizarea, evidenta şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale

Ordonatorii de credite ai bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 sunt autorizati sa angajeze, sa lichideze şi sa ordonanteze cheltuieli pe parcursul exercitiului bugetar, in limita creditelor bugetare aprobate, iar plata cheltuielilor se efectueaza de persoanele autorizate care, potrivit legii, poarta denumirea generica de contabil.
Creditul bugetar este suma aprobata prin buget, reprezentand limita maxima pana la care se pot ordonanta şi efectua plati in cursul anului bugetar pentru angajamentele contractate in cursul exercitiului bugetar şi/sau din exercitii anterioare pentru actiuni multianuale, respectiv se pot angaja, ordonanta şi efectua plati din buget pentru celelalte actiuni.
In conformitate cu actiunile finantate prin buget, sunt considerate actiuni multianuale: In conformitate cu actiunile finantate prin buget, sunt considerate actiuni multianuale:
-         programele finantate din fonduri externe nerambursabile de preaderare, precum şi programele şi proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare aferente politicii de coeziune a Uniunii Europene, politicilor agricole comune şi de pescuit, precum şi altor facilitati şi instrumente postaderare.
Toate angajamentele legale din care rezulta o cheltuiala pentru investitii publice sau alte cheltuieli asimilate investitiilor, cofinantate de o institutie internationala, se vor efectua in conformitate cu prevederile acordului de finantare.

Angajarea cheltuielilor bugetare, altele decat cele care privesc actiuni multianuale, se face numai in limita creditelor bugetare aprobate.


Per a contrario, fiind asimilate unor actiuni multianuale, angajamentul privind realizarea unei investitii de interes public ar putea fi demarat chiar inainte de semnarea contractului/acordului de finantare.

Nimic de zis, insa, dupa cum am invocat mai sus, cheltuielile pentru investitii se vor efectua in conformitate cu prevederile acordului de finantate. Care acord, nefiind semnat, nu  poate fi cunoscut, mai ales la nivelul autoritatilor locale.

Asa incat, pe umerii celor chemati sa realizeze documentatia de atribuire va apasa, cu atat mai mult, sarcina elaborarii de asa natura a acesteia incat ulterior sa existe si sansa eligibilitatii.

Personal consider ca fara o informare si perfectionare a achizitorilor, dezideratul accelerarii atragerii fondurilor puse la dispozitia Romaniei mai are inca de asteptat.

Niciun comentariu: