vineri, 5 august 2011

Competenţele de verificare ANRMAP vor spori. Documentaţia de atribuire va fi supusă verificării prealabile

Consecvenţi ideii că deficienţele din sistemul de achiziţii publice au drept cauză chiar modul de reglementare, reprezentanţii ANRMAP au promovat, în data de 4 august, un act normativ de modificare a Normelor aprobate prin H.G. nr. 525/2007.

Astfel cum rezultă din declaraţiile şi documentele care privesc această modificare, principalul element de noutate vizează atribuţia pe care ANRMAP o va exercita în perioada anterioară publicării anunţului/invitaţiei de participare în SEAP, respectiv verificarea de fond a documentaţiei de atribuire.

Deşi iniţiativa porneşte din dorinţa eliminării introducerii în documentaţia de atribuire a elementelor care pot conduce la atribuirea „cu dedicaţie”, controlul ANRMAP se limitează la verificarea conformităţii documentaţiei cu legislaţia aplicabilă în domeniul achiziţiilor publice. Concret, aspectele tehnice cuprinse în caietul de sarcini scapă analizei făcute de ANRMAP, instituţia evitând să-şi asume un astfel de angajament.

Termenul în care legiuitorul intenţionează să-l acorde autorităţii de monitorizare pentru efectuarea operaţiunii de verificare prealabilă este de 14 zile, la care se vor adăuga cele 3 zile, menţionate deja de actele normative incidente, pentru validarea anunţului în SEAP.

Pentru acoperirea necesarului de personal care va fi alocat operaţiunilor de verificare, ANRMAP intenţionează să angajeze, prin transfer, un număr suplimentar de 50 de persoane, care deja exercită atribuţii în cadrul compartimentelor de achiziţii publice. Pepiniera ar putea fi reprezentată de angajaţii compartimentelor specializate din cadrul autorităţilor publice centrale şi locale.

Deşi draftul propunerii de modificare a hotărârii de Guvern nu a fost dat încă publicităţii, declaraţiile oficialilor confirmă faptul că pentru proiectele cu finanţare UE autorităţile de management vor avea o responsabilitate globală, acestea putând face verificări în orice etapă (deci , putem spune, chiar verificând operaţiunile făcute de ANRMAP legat de procedurile acceptate spre derulare). În context, devine interesant modul de aplicare a dispoziţiilor art. 2 alin. 4 din H.G. nr. 925/2006, prin care autorităţilor contractante li se atribuia responsabilitatea exclusivă a modului de atribuire a contractului de achiziţie publică. Aceasta în pofida faptului că UCVAP a devenit parte activă în procesul de evaluare a ofertelor.

Făcând o analiză preliminară, modificările făcute la sugestia auditului Comisiei Europene, prin care se urmăreşte o mai clară delimitare a atribuţiilor conferite autorităţilor care gestionează procedurile ce privesc fondurile europene dar şi o formă de verificare centralizată a documentaţiilor întocmite de autorităţile contractante, pot reprezenta un pas înainte în creşterea gradului de absorbţie a banilor destinaţi României. Însă nimeni nu garantează că lucrătorii ANRMAP sunt cei mai pregătiţi să înţeleagă modul de  implementare a unor criterii de evaluare reprezentând un avantaj real şi evident pentru autorităţile contractante iniţiatoare sau care ar fi cei mai potriviţi astfel de factori pentru o achiziţie de asistenţă tehnică. Aşa încât comunicarea între verificat (autoritatea contractantă) şi ANRMAP rămâne elementul de bază, iar la acest capitol, la nivel general, există încă un deficit care nu poate fi acoperit prin raportarea strictă la prevederi ce ţin de norma legală.

P.S. Din anunţul făcut de compartimentul de comunicare al ANRMAP reiese intenţia de modificare a H.G. nr. 925 din anul 2007. Precizez că din conţinutul acestuia, actul normativ supus adoptării prin hotărâre a  Guvernului este H.G. nr. 525/2007.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Hi colleagues, good post and good urging commented at this place, I am actually enjoying by these.


Feel free to surf to my web page :: diet plans for women to lose weight