luni, 4 iulie 2011

Noi principii aplicabile în gestionarea fondurilor europene

OUG nr. 66/2011 – mecanismul de aplicare a corecţiilor pentru abateri în gestionarea fondurilor europene

Prin competenţele dobândite ca urmare a adoptării OUG nr. 66/2011, autorităţile implicate în gestionarea fondurilor europene vor aplica reduceri procentuale din sumele solicitate la plată de către beneficiari, în situaţia în care constată abateri de la aplicarea prevederilor reglementărilor naţionale în vigoare în domeniul achiziţiilor publice.

Textul actului normativ poate fi vizualizat aici:

OUG nr. 66/2011


Termenul de neregulă, astfel cum este definit la art. 2 lit. a) din OUG nr. 66/2011, cuprinde o paletă extrem de largă a posibilităţilor care pot conduce la tăieri de fonduri: „orice abatere de la legalitate, regularitate şi conformitate în raport cu dispoziţiile naţionale şi/sau europene, precum şi cu prevederile contractelor ori a altor angajamente legal încheiate în baza acestor dispoziţii, ce rezultă dintr-o acţiune sau inacţiune a beneficiarului ori a autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, care a prejudiciat sau care poate prejudicia bugetul Uniunii Europene/bugetele donatorilor publici internaţionali şi/sau fondurile publice naţionale aferente acestora printr-o sumă plătită necuvenit”.


Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene şi beneficiarii contractelor care au o astfel de finanţare au obligaţia utilizării de reguli şi proceduri care să asigure respectarea următoarelor principii:
a) o bună gestiune financiară bazată pe aplicarea principiilor economicităţii, eficacităţii şi eficienţei;
b) respectarea principiilor de liberă concurenţă şi de tratament egal şi nediscriminatoriu;
c) transparenţa - punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru acordarea fondurilor europene;
d) prevenirea apariţiei situaţiilor de conflict de interese în cursul întregii proceduri de selecţie a proiectelor de finanţat;
e) excluderea cumulului - activitatea ce face obiectul cererii de finanţare din fonduri europene nu poate să beneficieze de sprijin financiar din alte surse de finanţare nerambursabilă, cu excepţia sumelor ce constituie ajutor de stat acordat în condiţiile legii.

În vederea respectării acestor principii, respectiv pentru prevenirea şi descoperirea neregulilor şi fraudelor, entităţile publice vor organizării şi exercitării activităţii de control intern, de control preventiv şi de identificare şi gestionare a riscurilor, precum şi a exercitării activităţii de audit intern.

Apreciem că aceste rigori, având ca rezultat protejarea fondurilor europene, vor conduce la creşterea termenelor în care banii vor ajunge la beneficiari, grija excesivă pentru modul de realizare a decontărilor generând implicit şi un lanţ birocratic mai anevoios.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Care este opinia dumneavoastra fata de OUG nr. 66/2011, raportata la Ordinul nr. 311/2011? Cu titlu exemplificativ, anumite prevederi din Anexa la OUG nr. 66/2011 sunt aplicabile si "beneficiarilor privati de fonduri europene care au obligatia respectarii unor ghiduri/instructiuni privind achizitiile, in situatia in care acestea sunt parte integranta din contractul/acordul/ordinul/decizia de finantare".
Multumesc anticipat.