joi, 9 iunie 2011

UCVAP reinventat şi relansat

 O ştire apărută pe site-ul Guvernului anunţă modificarea printr-o Ordonanţă de Urgenţă aprobată în data de 08.06.2011 a legislaţiei în domeniul atribuirii contractelor de achiziţii publice, în fapt sporirea competenţelor atribuite UCVAP pentru procedurile care sunt finanţate din fonduri europene nerambursabile, indiferent de valaorea estimată. De asemenea, observatorii UCVAP vor  verifica toate negocierile fără publicare referitoare la suplimentările de lucrări aferente contractelor iniţial încheiate.
Zvonuri despre aceste modificari existau de mai multă vreme în piaţa de profil, însă, aşa cum anunţam şi într-un comentariu venit ca raspuns la întrebarea formulată de un coleg achizitor, demersul pare puţin cam pripit în conjuctura actuală.
Unul dintre motivele expuse de biroul de presă al executivului pentru a justifica amendarea legislaţiei ar fi  diminuarea riscului de pierdere a unor fonduri europene nerambursabile şi a reducerii birocraţiei.
Astfel, reorganizarea instituţională a UCVAP ar urma să aibă ca efect simplificarea procedurilor de verificare ex-ante a procedurii de achiziţie publică în sensul în care toate observaţiile şi opiniile observatorilor UCVAP vor fi menţionate într-un singur document şi anume în raportul procedurii (deci dispar notele intermediare şi avizele consultative).
De asemenea, observatorii UCVAP vor fi implicaţi în oferirea de consiliere metodologică autorităţilor publice şi vor verifica toate etapele procedurilor de achiziţie publică având ca sursă de finanţare şi fondurile europene nerambursabile, indiferent de valoarea estimată a contractelor.
Decidenţii guvernamentali consideră că implicarea sporită a UCVAP va permite autorităţilor contractante remedierea din timp a eventualelor neconformităţi constatate de observatorii UCVAP prin aplicarea recomandărilor acestora.

Întrucât textul ordonanţei nu a fost încă făcut cunoscut prin publicarea în Monitorul Oficial, opinăm că în cuprinsul acesteia ar trebui să se regăsească şi elemente care clarifică răspunderea pe care şi-o asumă atât şeful autorităţii contractante cât şi observatorii UCVAP. În legislaţia actuală, prin art. 5 alin. 1 din H.G. nr. 925/2006 asumarea răspunderii reprezintă un principiu care dă dreptul autorităţii contractante să adopte o anumită procedură. Rămâne încă o necunoscută delimitarea răspunderii în cazul în care, cu tot aportul UCVAP, procedura este stopată fie de CNSC, fie de instanţă. Din informaţiile date publicităţii reţinem numai că dacă nu se ţine cont de opiniile observatorilor UCVAP, conducătorul autorităţii contractante îşi va asuma răspunderea personal şi va fi pasibil de sancţiuni prevăzute de legile în vigoare, cuprinse între 40.000 de lei şi 100.000 de lei, în urma verificărilor ANRMAP.
Însă, fără a face exces de reticenţă, pot da câteva exemple în care instanţa a anulat o procedură, deşi între documentele probatorii depuse de autoritatea contractantă se regăseau adrese semnate de şeful ANRMAP cât şi de şeful UCVAP prin care se certifica conformitatea cu legea a procedurii criticate.
Aşa încât eliminarea birocraţiei nu poate fi decât la nivelul UCVAP întrucât autorităţile contractante vor aloca timpi suplimentari pentru convocarea observatorilor UCVAP, discuţii legate de specificaţii tehnice,  obţinerea punctelor de vedere din partea acestora, etc. Iar când nu ai nici o răspundere dar ai o sabie în mână poţi să şi stai încrâncenat în interpretarea rigidă a legii, vorba ceea, decât să greşim, mai bine facem mai puţin.

Niciun comentariu: